Ezideig az 1996/XXI. a területfejlesztésről és
területrendezésről szóló tv. és módosításai nem tartalmaznak a natúrparkra
vonatkozóan semminemű fogalmat, beavatkozási típust, kialakítási szabályt,
tehát a magyar területfejlesztésben ezt a fogalom nem szerepel, csupán
külföldi mintára, helyi kezdeményezésekre civil szervezetek formájában
jöttek létre eddig Magyarországon (SZÖRÉNYINÉ KUKORELLI, 2004). A fentiek
miatt hiánypótló és örömteli, hogy a 2004. évi, a környezet- és természetvédelmi
törvényeket módosító LXXVI. tv.10. § p. pontjában a következő definíció
született a natúrpark fogalmára vonatkozóan:
"Natúrpark: az ország jellegzetes természeti, tájképi, és
kultúrtörténeti értékekben gazdag, a természetben történő aktív kikapcsolódás,
felüdülés, gyógyulás, fenntartható turizmus és a természetvédelmi oktatás,
nevelés, ismeretterjesztés, továbbá a természetkímélő gazdálkodás megvalósítását
szolgáló nagyobb kiterjedésű területe, amely a jogszabályban foglaltaknak
megfelelően jön létre." A 16. § kimondja, hogy a miniszter "a natúrpark
elnevezés használatához hozzájárulhat. |
Franciaországban a natúrpark definíciója a
következő:
"Natúrparkként az a terület ismerhető el, amelynek
az egyensúlya érzékeny, és gazdag természeti és kulturális örökséggel
rendelkezik, amennyiben:
- A természeti és kulturális örökséget védi;
- A gazdasági és társadalmi fejlődéshez hozzájárul;
- Az elszállásolás és a lakosok illetve a látogatók informálása
biztosított, továbbá;
- A tevékenységei között kísérleti projektek megvalósítása
szerepel és a térség tudományos kutatását támogatják;
- 10 évre kapott státusz."
A francia natúrparkok feladatterületei:
- Természet-és tájvédelem;
- A társadalmi és a gazdaság fejlesztése, melybe beletartozik a
mezőgazdaság, a halászat, a kézművesség, az örökségvédelem és a
turisztikai szolgáltatások;
- A terület tudományos kutatása;
- Nevelés, képzés, információátadás;
- Kísérleti projektek;
- Falumegújítás és területi tervezés;
- A különféle tevékenységek súlya változó.
Németországban a natúrparkra vonatkozóan
a következő definíció érvényes:
"Egységes módon fejlesztendő, nagy kiterjedésű
területek, amelyek:
- túlnyomóan mezőgazdasági vagy természetvédelmi területek,
- táji adottságaikra köszönhetően a rekreációra
különösen alkalmasak,
- a területfejlesztés alapelvei és céljai illetve a tartományi
szabályozás lapján rekreációra illetve turisztikai tevékenységre
alkalmasak. A rekreáció célját alkalmas módon kell megválasztani
és tervezni."
A német natúrparkok feladatterületei:
- Természet-és tájvédelem;
- A törvényi szabályozás szerint további alapvető cél
a pihenőterületek biztosítása és a parkot irányító szervezet fenntartása;
- Az épített és a környezeti örökség megőrzésében való
közreműködés;
- A közcélú és a képzési feladatok újnak számítanak.
Ezeket a natúrparkok szövetsége (VDN) 1984-ben vezette be
(közli: Szörényiné Kukorelli, 2004).
Natúrpark programként Magyarországon a PHARE források
támogatásával eddig a Nyugat-Dunántúl régióban Kőszegen és Kőszeg-hegyalján
az Írottkő - Geschriebenstein Natúrpark, Hármashatár Natúrpark
(magyar-osztrák-szlovén) és az ehhez csatlakozó Kerka-mente Natúrpark
indultak el. A nyugati határszélen alakult a Soproni-hegyvidék Natúrpark.
A román - magyar határszakasznál pedig a Körösök Völgye Natúrparkot
alapították meg. Vértes Natúrpark az egyedülinek mondható, melyet nem
határ mentén alapítottak. Az Ipoly-mente Börzsöny Natúrpark a szlovák-magyar
határszakasz mentén jött létre, csakúgy mint a 2003-ban de facto megalapított
Nagy-Milic Natúrpark.
A hazai natúrparkok feladatai:
Természet- és környezetvédelmi funkció: megőrzés
- Védeni és menedzselni és fejleszteni a
természetet és a tájképet;
- Támogatni a fenntartható használatot és a helyi
termékek marketingjét, és erősíteni a regionális identitást;
- Ösztönözni a környezet-tudatosságot a
környezeti oktatás.
Rekreáció, szabadidő funkció:
- Biztosítani a rekreációt a háborítatlan tájban;
- Fenntartható turizmus, ökoturizmus megvalósítása;
- A rekreáció és a fenntartható turizmus menedzsment
kialakítása;
- Ökomobilitás megszervezése (SZÖRÉNYINÉ KUKORELLI, 2004).
Hollóháza, Füzér és Pusztafalu Községek Önkormányzatai
természeti értékeik, történelmi múltjuk és lakosságuk fogadókészsége
révén 2003. nyarán kezdeményezték a "NAGY-MILIC NATÚRPARK" életre hívását,
mely kezdeményezéshez a határ szlovák oldalán Szkáros (Skáro), Szalánc
(Slanec), Szalánchuta (Slanská Huta), Újszállás (Nov? Sala) községek
csatlakoztak. A 2004. évben a magyar oldalon Kéked és Füzérkomlós
csatlakozott a natúrparkhoz.
SZÁNDÉKNYILATKOZAT
Aláírva 2003. július 5-én Füzér, Hollóháza, Pusztafalu,
Szalánc, Szalánchuta és Szkáros és Újszállás, illetőleg 2004. június 23-án
a csatlakozó Kéked és Füzérkomlós polgármesterei által.
Nevezett nyilatkozat aláírói egyetértésben a lakosság
és a községi önkormányzatok képviselőtestületei által egyeztetett
és jóváhagyott célokkal - kifejezik szándékukat a "Nagy-Milic-Natúrpark"
megalapítására.
Az előzőekben felsorolt települések községhatárai
magukban foglalják a Nagy-Milic hegycsoport bérceit, valamint az azokat övező
dombvidéki előtereket.
Ez az a cselekvési tér, lehetőségszféra, mely a
magyar-szlovák határsáv, a természetvédelmi oltalom és nem utolsó
sorban a perifériális elhelyezkedés révén számos természeti, táji
és kulturális értékkel jellemezhető.
Ezen eredetiség töretlen fenntartásának szándéka
megszabja a további vidékfejlesztési elképzelések és fejlesztések
irányát is.
A népességeltartó és megtartó képességet az itt
található értékek megőrzésére alapozott gazdálkodás és az
ökoturizmus fejlesztése jelentheti.
A natúrpark gondolatisága olyan európai mintán
alapszik, mely a vidéki tájak jellegének megtartását célozza,
és ennek szolgálatába állít minden eljövendő fejlesztést.
A natúrparkot tehát a térség településeinek,
vállalkozásainak, civil szervezeteinek összefogásával, a
fenntarthatóság jegyében, mintegy területfejlesztési egységként
alapítjuk meg.
A fentiekben ismertetett gondolatokból építkezve
az alapító és csatlakozó községek polgármesterei kinyilvánították
szándékukat a "Nagy-Milic Natúrpark"megalapításáért. |
A magyar oldalon készülő megalapozó dokumentációkban
a natúrpark koncepció helyszínét (Hollóháza, Füzér, Füzérkomlós,
Pusztafalu Kéked közigazgatási területeit) mint mikrorégiót kívánják
beleágyazni, a mezo- valamint makroregionális szintekbe egyaránt.
A Tokaj-Zempléni-hegyvidék északi részén,
hegygerincen húzódó államhatár Füzér hajdani községhatárában.
A vegetáció mellett a környék (milliő) természeti
kultúrtáj építészeti emlékei - amely alatt nem pusztán az országos
szinten jól ismertek értendőek - mint pl. Sárospatak, Füzér, Regéc,
Boldogkő vára, avagy Gönc és Vizsoly községekhez kapcsolható kulturális
örökségek; hanem az elnéptelenedő, stagnáló községekben található
egyéb épületek, porták is lenyűgöző élményt nyújtanak a sablonosodó világ
taposómalmából - ha rövid időre is - kilépni vágyó embernek.
Talán furcsának tűnhet: az erdőbényei romos patikaépület,
a felsőregmeci düledező református parókia és parasztházak, az elvadult
kertek, ahol a költő Nagy László "Zöld Angyala" szabadon garázdálkodik
-vonzóak, akár szépek is, mert mély eredetiséggel köszöntenek. Ennek az
eredetiségnek a megmentése és fenntartása fokozott prioritást élvez egy
natúrpark eszmerendszerében. Ezért oly fontos a genius loci, és ezen
belül a kötődés a szülőföldnek nevezett tájékhoz.
Munkánk során a peremhelyzetbe került rurális medencetáj
adottságait és lehetőségeit kívánjuk felmérni, felhívni a figyelmet a
veszélyeztető folyamatokra. A jövő kihívásainak való megfelelésben e
kistérségnek olyan szerepkört érdemes és szabad betöltenie: mely megőrzi
arculatát, biztosítja a természeti és kulturális értékvédelmet, és a
helybelieknek is megteremti a megélhetés feltételeit.
A viszonylagos érintetlenség, a tekintetet felfele húzó,
ámulatba ejtő látkép jó kiindulópont arra nézve, hogy a modern kor
feltöltődésre vágyó embere e tájban pihenjék és emelkedjék. A hegyközi
embereknek alapvető érdeke, hogy a táj eredetiségét megőrző és fenntartó
példákkal másokat is erre ösztönözzenek.
A natúrpark lehetőségei:
Egy natúrpark megalakítása, illetőleg a natúrpark
fogalomban megjelenő tartalmas minőségi elvárásoknak való megfelelés
szándéka, és az arra tett erőfeszítések igazodnak napjaink paradigmaváltási
folyamatához.
Ezen szerencsés hangsúlyeltolódás a fenntarthatóság / tartamosság
fogalmát állítja előtérbe. A natúrparkon belül mindezek
- a természet és táj;
- a mezőgazdaság;
- a szabadidő, pihenés és turizmus;
- a településfejlesztés
cselekvési témakörökben jelennek meg. A natúrpark
egyrészt lehetőséget nyújt kiegészítő források régióba történő bevonására,
alapot teremt ezen eszközök optimális hasznosítására, valamint az innováció,
kreativitás és beruházási hajlandóság emberi készségeit fejleszti
(Ld. LEADER programok).
Az intézményi együttműködés, a közös natúrparki fórum
az egyes "lehetőségszférák" kiteljesedése közötti harmonizációt, esetleges
konfliktuskezelést; más régiók fejlesztési tapasztalatainak átvételére
nyújtanak lehetőséget. Egyszóval a natúrpark modell valósággá teremtése
olyan szintű párbeszédet és közös cselekvést kíván, mely a helyi érdekek
összedolgozásán alapul - így teremtve meg a hatékony regionális együttműködés
gondolati hátterét.
Forrás:
Nagy-Milic Natúrpark - A megőrzött értékek világa
[Dr. Nyári László, 2005.]
Letölthető dokumentumok a
Nagy-Milic Natúrparkról:
Nagy-Milic Natúrpark topográfiai térkép (jpg)
Nagy-Milic Natúrpark védett területek térképe (jpg)
|